- Biobibliografias:
- Por orde alfabética
- Por ámbitos de ocupación
- Busca libre:
Comisión de Igualdade
xenero@consellodacultura.org
+34 981 957 202
Indice alfabético
- abadesas de Sobrado de Trives
- Syra Alonso
- Amparo Alvajar
- Francisca Álvarez
- Amalia Álvarez Gallego
- Ángeles Alvariño
- Carme Alvariño Alejandro
- Nicolasa Añón Paz
- Antigas Galaicas
- María Araújo
- Concepción Arenal
- Xela Arias
- Carmen Arias ''Mimina''
- As espontáneas de San Xoán de Río
- As Marías: irmás Fandiño Ricart
- Felicia Auber
- María Balteira
- María Barbeito
- Dorotea Bárcena
- Rosa Bassave Roibal
- Beatriz Benavides
- Josefina Blanco Tejerina
- Maruxa Boga
- María Brey Mariño
- Begoña Caamaño Rascado
- María Cagiao
- Emilia Calé
- Juana Capdevielle
- Sofía Casanova
- María Casares
- María Castaña
- Placeres Castellanos
- Pilar Castillo Sánchez
- Beatriz de Castro
- Inés de Castro
- Rosalía de Castro
- Constanza de Castro
- Rosa María de Castro y Centurión
- Concha Castroviejo
- Micaela Chao Maciñeira
- Colectivo Feminista Independente Galego (CFIG)
- Carmen Cornes
- Clara Corral Aller
- María Corredoyra
- Maruxa das Cortellas
- Luisa Cuesta Gutiérrez
- María Antonia Dans
- As mulleres das Encrobas
- Filomena Dato
- María Dios
- Emilia Docet
- Joaquina Dorado Pita
- Ilduara Eriz
- Exeria
- Nieves Fariza Alonso
- Belén Feliú
- Rita Fernández Queimadelos
- Antonia Ferrín Moreiras
- Olga Gallego Domínguez
- Irene González Basanta
- Corona González Estévez
- Daría González García
- Grupo Saudade
- Ángeles Gulín
- Francisca Herrera
- María Antonia Iglesias González
- Xosefa Iglesias Vilarelle
- María Francisca de Isla y Losada
- Ana Kiro
- María do Carme Kruckenberg Sanjurjo
- Hortensia Landeira Pontijas
- Aurora e Manuela Liste Forján
- Andrea López Chao
- Rosa López Comunión
- Rita Amparo López Jeán
- Pura Lorenzana
- Maruja Mallo
- Marcela e Elisa
- María Mariño
- María Mazás
- Meigas
- Urania Mella
- Xulia Minguillón
- María Miramontes
- Anisia Miranda
- Monxas de Ramirás
- María Luz Morales
- María Victoria Moreno
- Francisca Morlán
- Movemento Democrático de Mulleres en Galicia
- Mulleres galegas na Residencia de Señoritas de Madrid
- Mulleres na olería de Buño
- María Muñoz de Quevedo
- Carmen Muñoz Manzano
- Ofelia Nieto
- Pepa Noia
- Mercedes Núñez
- Antonia Ortiz
- Enriqueta Otero
- La Bella Otero
- Ernestina Elena Otero Sestelo
- María del Portal Panisse
- Emilia Pardo Bazán
- Pepa a Loba
- María Antonia Pereira de Andrade
- Narcisa Pérez Reoyo
- Elena Piñeiro Castro
- María Pita
- Rosa Pons i Fábregas
- Jesusa Prado
- Concepción Ramón Amat
- María Reguera
- Manuela Rey
- M.ª Dolores del Río
- Isabel Ríos
- Dolores Rodeiro Boado
- María Aurea Rodríguez
- Aurora Rodríguez Carballeira
- Hildegart Rodríguez Carballeira
- Carme Rodríguez de Legísima
- Mercedes Ruibal
- Ángela Ruíz Robles
- Concepción Sáiz Otero
- María Antonina Sanjurjo Aranaz
- Elvira Santiso García
- Mulleres no Seminario de Estudos Galegos
- María Soliña
- Marisa Soto
- María Tobío
- Urraca l de León e Castela
- Teresa Vaamonde Valencia
- Olimpia Valencia
- Avelina Valladares
- Maria Valverde
- Concha Vázquez
- Pura Vázquez Iglesias
- María Vázquez Suárez
- Juana María de Vega Martínez
- Engracia Vérez Puentes
- Mercedes Vieito
- Luísa Villalta
- Maruxa Villanueva
- Marisa Villardefrancos
- María Vinyals
- Isabel de Zendal Gómez
Ambitos de ocupación
Juana María de Vega Martínez
Promotora de conspiracións políticas liberais e de novas propostas sociais no XIX
Ámbitos de ocupación...
Político - Institucional
Acción político - social
Docente
Marítimo / Agrícola / Gandeiro
Literario / Letras
Naceu o 7 de marzo de 1805 no seo dunha familia ilustrada de clase media de provincias. O seu pai era un comerciante que na súa xuventude "fixo as Américas". Establecido como tantos outros galegos sen fortuna na Habana, Juan Antonio chegou a abrir un negocio propio. Nunha das súas viaxes á metrópole coñeceu á que sería a súa dona, Josefa Martínez Losada, natural de Monforte de Lemos (Lugo). Instalados na Coruña, o pai converteuse nun destacado home de negocios con vínculos mercantís coas colonias e unha fábrica de salgadeira. Pero a situación económica estaba sometida a unha forte crise e os efectos da Guerra da Independencia impulsaron moitos comerciantes coruñeses cara ao liberalismo gaditano como solución política. A implicación do pai de Juana foi moi intensa, tanto que cando Fernando VII recuperou o poder foi multado e inhabilitado durante anos para exercer cargos públicos. A pesar da vixilancia á que foi sometido, foi un dos principais organizadores e patrocinadores do pronunciamento do brigadier Juan Díaz Porlier, de setembro de 1815, a favor da Constitución de 1812.
Con este proxenitor queda claro que a condesa nacera nunha familia liberal. A súa educación beneficiouse dunha instrución talvez inusual para un ambiente mercantil grazas ao interese dos pais, que se preocuparon de proporcionarlle preceptores privados e lecturas diversas. Polo que a condesa deixa entrever nas súas Memorias e correspondencia, a súa formación intelectual debeu de ser de corte clásico e afastada da cultura da sensibilidade, que prendeu en España a fins do XVIII. O culto ao sensible, ás veleidades sentimentais e novelescas, non formou parte do seu mundo.
Cando tiña quince anos coñece a Francisco Espoz y Mina, antigo guerrilleiro durante a Guerra da Independencia e exiliado liberal desde 1814, que fora nomeado capitán xeneral de Galicia en xaneiro de 1821. Ata entón a súa tranquila comandancia permitíralle visitar con asiduidade a casa do comerciante Juan Antonio de la Vega. Pero a insurrección contra a política moderada do goberno na que Mina se situaba dentro das marxes do liberalismo exaltado provocou que o xeneral fose separado do mando e destinado de cuartel a León, a pesar da forte oposición cidadá. A voda con Juana tívose que celebrar por poderes a fins dese ano. Para a futura condesa o matrimonio co maduro xeneral, politicamente comprometido, marcaría o resto da súa vida. A súa devoción por Espoz y Mina levouna a unha vida azarosa. Nas súas Memorias fala das intrigas das que foi obxecto o seu esposo para implicalo a favor dun liberalismo temperado e das que ela foi instrumento involuntario; da efervescencia política dun Madrid percorrido pola división dos liberais e a creación de sociedades secretas femininas; dunha fuxida cara á liberdade, cando todo estaba perdido para o réxime constitucional, acompañada do seu pai e nunha difícil e perigosa travesía que a levou a Portugal, Francia e Inglaterra, onde finalmente puido reunirse con Mina en marzo de 1824, dun exilio londiniense con penurias económicas e plans de conspiración; ou das esperanzas abertas coa revolución de 1830 en Francia e coa morte de Fernando VII, tres anos despois. Ese mundo era, certamente, o dos homes, pero non só foi protagonizado por eles.
Juana de Vega foi obxecto de críticas ao longo dunha vida consagrada ao seu home e á patria, amores indistinguibles. Durante os anos do exilio a súa presenza pública foi empregada por sectores da emigración para cuestionar a capacidade de Espoz y Mina para hexemonizar a dirección do proxecto revolucionario liberal. As relacións da parella eran concibidas en termos de poder, e neste caso o dominio inverterase ofrecendo un panorama aterrador para os seus opositores.
A causa da liberdade volveuna chamar uns anos despois, xa viúva e en posesión dos títulos de condesa de Espoz y Mina e vizcondesa do Arado, concedidos polas Cortes de 1836 como testemuño dos servizos que prestara en xeral á nación e a Isabel II. A raíz da revolución de 1840, da partida de María Cristina cara ao exilio e da elección parlamentaria de Espartero como Rexente do reino, unha das preocupacións básicas do novo réxime progresista foi a educación e o coidado da raíña moza. Este labor foi encomendado a dúas respectadas figuras do liberalismo doceañista, Agustín de Argüelles e Manuel José Quintana, e sobre todo a Juana María de la Vega como aia da raíña e da infanta Luisa Fernanda desde xullo de 1841, e como camareira maior a partir de outubro de 1842 e ata a entrada do xeneral moderado Ramón María Narváez en Madrid en xullo de 1843. Por primeira vez controlaban o palacio real persoas plebeas, á marxe das vellas camarillas fernandinas e cristinas e de pública parcialidade política. Non foi estraño, polo tanto, que foran obxecto dos aceirados dardos da prensa moderada e de medios progresistas opostos a Espartero. Foron moi crueis os artigos dedicados á condesa, á que se aludía con escarnio como "la dueña dolorida". Foi calumniada presentándoa como muller carente de "urbanidad" e tamén como unha demente por motivos sentimentais.
Juana de Vega quixo formar, e non só educar, a raíña nena de acordo co que entendía que era "la civilización del siglo", encarnada no progreso e virtude das clases medias que definían o seu liberalismo ao servizo da patria. Así mesmo defendeu a liberdade da nación contra a sublevación moderada de Concha y Diego de León, en outubro de 1841, por isto foi recompensada coa concesión da Grandeza de España.
En xullo de 1843 renuncia ao cargo e desaparece da vida política madrileña, aínda que non da esfera pública e menos aínda das relacións informais no universo progresista. É entón cando xorde a escritora e a muller que ten detrás un capital simbólico e unhas amizades ben situadas e capaces de acceder ao poder. É entón cando se propón traballar a favor dese pobo máis real e menos político que daba forma á nación española.
Cando voltou á Coruña e ata practicamente a súa morte, a condesa mantivo unha tertulia na súa casa. Este encontro tiña certo aire do século XVIII xa que era un lugar de conversación e relacións, e onde a anfitrioa actuaba tamén como mecenas (por exemplo, do violinista Pablo Sarasate). A iso engadíase un matiz distinto. O seu salón foi tamén un espazo de liberdade para a conspiración e a discusión políticas. Acudían con regularidade os máis importantes progresistas coruñeses, como algúns dos implicados no Levantamento de 1846, como o xefe da insurrección, o comandante Miguel Solís y Cuetos.
A influencia da "dama indefensa" non pasou desapercibida ás autoridades galegas e ao goberno de Narváez. Liberal e conspiradora, despois de 1846 a súa influencia desenvolveuse a través da mobilización das redes políticas (masculinas). Desde a súa relativa privacidade da amizade, a condesa serviu de vínculo e enlace entre os progresistas galegos e madrileños.
Ao progreso da patria dedicou toda a súa vida, se ben desde mediados dos anos 50 buscou outro ámbito, a beneficencia. Este labor asistencial comezou en 1838 cando iniciou os trámites para fundar a Asociación de Señoras de La Coruña. A súa finalidade foi coidar de nenos orfos e asistir os enfermos do Hospital da Caridade desde presupostos liberais centrados na "humanidade doliente" e sen relación coas institucións católicas. As estreitas relacións de amizade e colaboración que estableceu en 1860 con Concepción Arenal ata a súa morte foron fundamentais para o desenvolvemento deste labor benéfico. Unha proba disto é que no 1863, sendo Visitadora de prisións, lelle cartas de Arenal ás reclusas. Pero a súa preocupación social non se reduciu ao campo asistencial, outra preocupación súa foi a educación. Fundou e financiou unha escola para nenos pobres, rexentada polas Hijas de la Caridad de la Congregación de San Vicente de Paúl, en 1863; e unha escola gratuíta para adultos, levantada en 1864 na súa propia casa. A súa última vontade foi a creación dunha escola teórico-práctica do agro, para iso constituíu unha fundación á que vinculou as rendas do seu patrimonio; fundación que chega ata os noso días.
Faleceu o día 22 de xullo de 1872 na súa casa da Rúa Real.
Obra
de Juana María de Vega Martínez de Vega Martinez, J.M.: Memorias del general Don Francisco Espoz y Mina escritas por el mismo / publícalas su viuda Doña Juana Maria de Vega. [Madrid?, s.n], 1851-1852], Madrid, Imprenta y Estereotipia de M. Rivadeneyra. de Vega Martinez, J.M.: Apuntes para la historia del tiempo en que ocupó los destinos de aya de S.M. y A. y camarera mayor de Palacio su autora la Excma. Sra. Dª Juana de la Vega de Mina, condesa de Espoz y Mina, Madrid, Imp. de los Hijos de M.G. Hernández, 1910. de Vega Martinez, J.M.: Memorias, Madrid, M. Aguilar, 1944. de Vega Martinez, J.M.: Memorias, Madrid, Tebas, 1977. |
Autor/a da biobibliografía: Emilia García López (2008)
Extras sobre Juana María de
Ligazóns...
- Juana de Vega en escritoras.com
- Concepción Arenal no Álbum de mulleres
- Historia da Fundación Juana de Vega. Permite o acceso a datos e documentos de Juana.