- Biobibliografias:
- Por orde alfabética
- Por ámbitos de ocupación
- Busca libre:
Comisión de Igualdade
xenero@consellodacultura.org
+34 981 957 202
Indice alfabético
- abadesas de Sobrado de Trives
- Syra Alonso
- Amparo Alvajar
- Francisca Álvarez
- Amalia Álvarez Gallego
- Ángeles Alvariño
- Carme Alvariño Alejandro
- Nicolasa Añón Paz
- Antigas Galaicas
- María Araújo
- Concepción Arenal
- Xela Arias
- Carmen Arias ''Mimina''
- As espontáneas de San Xoán de Río
- As Marías: irmás Fandiño Ricart
- Felicia Auber
- María Balteira
- María Barbeito
- Dorotea Bárcena
- Rosa Bassave Roibal
- Beatriz Benavides
- Josefina Blanco Tejerina
- Maruxa Boga
- María Brey Mariño
- Begoña Caamaño Rascado
- María Cagiao
- Emilia Calé
- Juana Capdevielle
- Sofía Casanova
- María Casares
- María Castaña
- Placeres Castellanos
- Pilar Castillo Sánchez
- Beatriz de Castro
- Inés de Castro
- Rosalía de Castro
- Constanza de Castro
- Rosa María de Castro y Centurión
- Concha Castroviejo
- Micaela Chao Maciñeira
- Colectivo Feminista Independente Galego (CFIG)
- Carmen Cornes
- Clara Corral Aller
- María Corredoyra
- Maruxa das Cortellas
- Luisa Cuesta Gutiérrez
- María Antonia Dans
- As mulleres das Encrobas
- Filomena Dato
- María Dios
- Emilia Docet
- Joaquina Dorado Pita
- Ilduara Eriz
- Exeria
- Nieves Fariza Alonso
- Belén Feliú
- Rita Fernández Queimadelos
- Antonia Ferrín Moreiras
- Olga Gallego Domínguez
- Irene González Basanta
- Corona González Estévez
- Daría González García
- Grupo Saudade
- Ángeles Gulín
- Francisca Herrera
- María Antonia Iglesias González
- Xosefa Iglesias Vilarelle
- María Francisca de Isla y Losada
- Ana Kiro
- María do Carme Kruckenberg Sanjurjo
- Hortensia Landeira Pontijas
- Aurora e Manuela Liste Forján
- Andrea López Chao
- Rosa López Comunión
- Rita Amparo López Jeán
- Pura Lorenzana
- Maruja Mallo
- Marcela e Elisa
- María Mariño
- María Mazás
- Meigas
- Urania Mella
- Xulia Minguillón
- María Miramontes
- Anisia Miranda
- Monxas de Ramirás
- María Luz Morales
- María Victoria Moreno
- Francisca Morlán
- Movemento Democrático de Mulleres en Galicia
- Mulleres galegas na Residencia de Señoritas de Madrid
- Mulleres na olería de Buño
- María Muñoz de Quevedo
- Carmen Muñoz Manzano
- Ofelia Nieto
- Pepa Noia
- Mercedes Núñez
- Antonia Ortiz
- Enriqueta Otero
- La Bella Otero
- Ernestina Elena Otero Sestelo
- María del Portal Panisse
- Emilia Pardo Bazán
- Pepa a Loba
- María Antonia Pereira de Andrade
- Narcisa Pérez Reoyo
- Elena Piñeiro Castro
- María Pita
- Rosa Pons i Fábregas
- Jesusa Prado
- Concepción Ramón Amat
- María Reguera
- Manuela Rey
- M.ª Dolores del Río
- Isabel Ríos
- Dolores Rodeiro Boado
- María Aurea Rodríguez
- Aurora Rodríguez Carballeira
- Hildegart Rodríguez Carballeira
- Carme Rodríguez de Legísima
- Mercedes Ruibal
- Ángela Ruíz Robles
- Concepción Sáiz Otero
- María Antonina Sanjurjo Aranaz
- Elvira Santiso García
- Mulleres no Seminario de Estudos Galegos
- María Soliña
- Marisa Soto
- María Tobío
- Urraca l de León e Castela
- Teresa Vaamonde Valencia
- Olimpia Valencia
- Avelina Valladares
- Maria Valverde
- Concha Vázquez
- Pura Vázquez Iglesias
- María Vázquez Suárez
- Juana María de Vega Martínez
- Engracia Vérez Puentes
- Mercedes Vieito
- Luísa Villalta
- Maruxa Villanueva
- Marisa Villardefrancos
- María Vinyals
- Isabel de Zendal Gómez
Ambitos de ocupación
Luísa Villalta
Escritora e violinista, destacou pola forza da súa voz e polo seu compromiso social.
Ámbitos de ocupación...
Literario / Letras
Acción político - social
Artístico
Musical
Luísa Villalta Gómez naceu na Coruña no ano 1957. Estudou na Universidade de Santiago de Compostela e alí licenciouse en Filoloxía Hispánica e en Filoloxía Galego-Portuguesa. Dedicou parte da súa vida profesional á docencia da Lingua e Literatura Galegas no ensino secundario. Era tamén titulada superior en violín, ou violino (como ela lle chamaba sempre a este instrumento). Formou parte da Xove Orquestra de Galicia e da Orquestra de Santiago de Compostela.
Foi unha escritora prolífica e versátil, autora de poesía, narrativa, ensaios, pezas dramáticas e textos xornalísticos en lingua galega. A súa escrita foi premiada varias veces: no certame de relatos curtos Modesto R. Figueirido (1990), por A taberna do holandés; co XIII Premio Espiral Maior (2004), polo seu poemario En concreto; postumamente, co Premio da Crítica Galega á Creación Literaria (2005) tamén por En concreto etc.
A súa experiencia musical, sen dúbida, influíu na súa creación literaria. Diso deixou constancia no ensaio O outro lado da música, a poesía (1999) e en artigos como A Música e Nós (2002), Poética “Sobre un certo estado de conciencia” (2002) ou A língua dos sons (2003), onde fala da relación entre a palabra e a música e da súa experiencia persoal nos momentos de creación.
Paralelamente á súa traxectoria como autora, desenvolveu unha intensa actividade cultural. Participou en seminarios, en recitais de poesía, deu conferencias e colaborou nunha chea de publicacións periódicas, como Man Común, A Nosa Terra, Festa da Palabra Silenciada, Tempos Novos, Grial, Luzes de Galiza, Agália, Boletín Galego de Literatura, A Trabe de Ouro, Enclave, Página abierta etc. En moitas destas colaboracións podemos percibir a personalidade de Luísa Villalta e a súa consciencia social, de modo particular nos artigos publicados entre os anos 2002 e 2004 en A Nosa Terra, compilados no Libro das colunas (2005). Sensíbel e contundente, puña en evidencia a hipocrisía política, denunciaba os valores e a apatía dunha sociedade ferozmente capitalista ou criticaba os responsábeis dos desarranxos sociais, sempre do lado das persoas máis desfavorecidas e nun ton construtivo.
Seguramente foi a súa sede de xustiza, a súa sede de sermos un país avanzado, un país culto, o que a levou a implicarse socialmente: formou parte da directiva da Asociación de Escritores en Lingua Galega, coordinou a área de revisión histórica e análise crítica da cultura no Foro da Cultura Galega, participou no Foro Negro, foi membro activo da Mesa pola Normalización Lingüística e comprometeuse en favor dos dereitos lingüísticos do pobo galego.
Na súa obra tamén estivo presente a consciencia de ser muller, de vivir nunha sociedade onde os homes e as mulleres están marcados de maneira moi diferente polo feito de selo. Así, equiparou Isto é poesía, un ruído provocado. […] Isto é tamén unha muller que resiste, e así, no su poemario Papagaio –entre imaxes tomadas no transcurso da demolición deste barrio da Coruña coñecido pola prostitución–, os seus textos fálannos da vida das putas, empregando esta palabra sen rubores e con toda a dignidade.
A morte chegou para Luísa Villalta dun modo inesperado, por causa dunha parada cardíaca, o 6 de marzo de 2004. Tiña 46 anos e unha vida chea de ocupacións, proxectos e esperanzas.
Desde o momento da súa morte sucedéronse iniciativas que lembran o seu nome e o seu labor: desde o ano 2004 no I.E.S. Isaac Díaz Pardo de Sada –onde ela foi profesora– convócase anualmente o Certame Literario “Luísa Villalta”; igualmente desde 2004, no contexto da comunidade universitaria convócase o Premio “Luísa Villalta” a Iniciativas Normalizadoras, para a promoción do uso do galego nas tres universidades galegas...
Obra
Poesía:
- Música reservada, Sada (A Coruña), Ediciós do Castro, 1991.
- Ruído, Culleredo (A Coruña), Espiral Maior, 1995..
- Rota ao interior do ollo, Lisboa, Tema, 1995.
- En concreto, Culleredo (A Coruña), Espiral Maior, 2004.
- Papagaio (fotografías: Maribel Longueira), Ames (A Coruña), Edicións Laiovento, 2006.
(Máis obra poética súa está incluída en antoloxías colectivas.)
Narrativa:
- Silencio, ensaiamos, Oleiros (A Coruña), Vía Láctea, 1991.
- Teoría de xogos, Ames (A Coruña), Edicións Laiovento, 1997.
- As chaves do tempo, Vigo, A Nosa Terra, 2001.
(Máis obra narrativa súa está incluída en antoloxías de relatos.)
Teatro:
- Concerto para un home só, A Coruña, Escola Dramática Galega, 1989.
- O representante, en Monólogos I, A Coruña, Escola Dramática Galega, 1990.
- O paseo das esfinxes, A Coruña, Escola Dramática Galega, 1991.
- As certezas de Ofelia, A Coruña, Deputación da Coruña, 1999.
Ensaio:
- O don Hamlet de Cunqueiro: unha ecuación teatral, Ames, Edicións Laiovento, 1992.
- O outro lado da música, a poesía, Vigo, A Nosa Terra, 1999.
Xornalismo:
- O libro das colunas, Vigo, A Nosa Terra, 2005.
Tradución:
- MACCHIAVELLI, Niccolo: A mandrágora (en colaboración con F. Pillado), Ames (A Coruña), Edicións Laiovento, 1998.
Autor/a da biobibliografía: Silverio Cerradelo (2010)
Extras de Luísa
- “Rota ao interior do ollo”.
- “Mulleres si pero”, Festa da palabra silenciada, nº 10 (1994), p. 48-49
- “Desperta do teu soño…”
- "Retrato de nós adolescentes. Sobre estética e identidade nacional", A trabe de ouro, n.26 (abril-xuño 1996).
Extras sobre Luísa
- “Luísa Villalta, a relación entre a música e a poesía”,
- “O falecemento de Luísa Villalta deixa a poesía galega sen unha das voces máis veteranas e actuais”,
- “En concreto, de Luísa Villalta”,
- “Música reservada, de Luísa Villalta”,
- “Galiza: o legado de Luísa Villalta”,
- GUIMARÃES, F. M.: "Luísa Villalta e os descaminhos da poesia",
- “Luísa Villalta”
Video...
- Luís García Sotole “Antiquísima” do poemario En concreto de Luísa Villalta
- Eva Veiga le “Delicioso é perder tempo” do poemario Música reservada de Luísa Villalta
- Xosé Carlos López Bernárdez le “Sator Arepo tenet opera rotas” do poemario Rota ao interior do ollo de Luísa Villalta.
Ligazóns...
- Luísa Villalta en Andaina
- No ano 2002 culturagalega.org dedicou un espazo a Luísa Villalta
- Páxina de homenaxe a Luísa Villalta no Facebook
- Luísa Villalta no Centro de Documentación da Asociación de Escritores en Lingua Galega
- Luísa Villalta na Biblioteca Virtual Galega
- Luísa Villalta na Praza das Letras
Bibliografía...
- LUNA, X.: No Pazo de Laiovento. Conversas con Francisco Pillado Maior, Espiral Maior, 2007