"A distinción entre o fondo e a forma (que nunca se enuncia ao revés) goza de malas referencias -ou de malas vibracións por culpa das súas referencias-. Sen embargo, nada máis natural que diferenciar o que vai do que vén. O que se di do que se escoita, o que está dentro do que está fóra.
Tamén acostumamos a ouvir que, nas formas máis logradas (úsase sobre todo no mundo do cinema), non é posible separar o fondo da forma, ou que para certo fondo non cabería outra forma que a adoptada. Semella claro que isto son pamplinas analíticas, xuízos predeterminados. Sabemos dabondo que unha mesma apariencia pode xerar varias saídas e atribuírse orixes ben distintas, por non falar de que xere razóns opostas.
Por exemplo, non podemos negarlle autenticidade aos que argumentan que a prensa di o mesmo todos os días, aínda que é evidente que isto non é así. Recordemos -porque fai xogo co noso asunto-, que senténciase tamén: o que fai a lei, fai a trampa, sen pararnos a pensar que é a trampa a que precede á lei.
Os asuntos cíclicos adoitan representarse en forma circular, sen que poida achegarse unha razón convincente para que sexa así. Convertir nunha continuidade gráfi c a ( x a s e s a be que na pescada que se morde a cola, é a cola a que goza da elasticidade necesaria para meterse n a boca), o proceso do n ace m ento á mo rte para x ustificar un ilusionante renacer no n deixa de ser un apaño. Por idénticos motivos vémonos na obriga de admitir a forma sen fondo e, aínda que máis difícil, este sen aquela.
No mundo da arte, sen ir máis lonxe, adoita valorarse máis o fondo, pero o que máis se comenta son as formas... e pouca atención préstaselle aos posibles fondos dunha mesma forma.
Os editores de prensa escrita basean a súa identidade en que usan a mesma forma para non importa que fondo, cando sería perfectamente lóxico que as súas formas se axeitaran a cada fondo.
Volvendo ao tema da reiteración circular, esta tamén pódese representar rectilíneamente, que é o que ocurre aquí; despois de todo, o destino dun exemplar dun xornal é o mesmo, lido ou non. Así, falando do que temos diante, quen nos di que o fondo máis enxundioso non se atopa no papel inmaculado ou no triturado?; sen embargo, xamais mercamos os diarios nesas formas -ás que, para confundir, chámanselle formats-.
E aínda que parte do escrito até aquí, abona máis a idea de varios fondos para unha forma, en contra do que expresa o título, unha cousa así ocurre só porque nos encantaría estar seguros da forma, co fin de que o fondo non nos abraie.
De xeito que, dentro do papel impreso (que, en puridade, é o que deberíase coñecer como papel prensa), os sucesivos plegados que alteran a súa forma, dispoñen dunha reversibilidade descorazonadora, pois, por culpa deles, é frecuente que non se acade a totalidade do fondo.
Por último, con respecto a quenes posúen a diario o xornal, mais non o usan como medio de información nin de opinión, senón únicamente como forma para levar baixo o brazo, pode que tanto devaneo parézalles estúpido e cansino. E, se cadra, eso mesmo acabe por ocurrir nesta exposición, onde, aínda que as formas son manifestas, ninguén sabe a ciencia certa cal é o fondo... nin lle preocupa sabelo."
Texto: Isidoro Valcárcel Medina
Fonte: Galería Trinta (outubro 2010)
* Esta exposición realizouse coa colaboración imprescindible e diaria de El Correo Gallego.