15.10h
|
MARCOS VALCÁRCEL
Foron centos os actos públicos nos que participou
o finado Carlos Casares nos últimos anos nesta
cidade. Lembraremos agora, só desde a memoria
oral e sen acudir ó arquivo, algunhas das pegadas
da súa presencia e das ideas que adoitaba soster
como fío de conducta.
No Congreso celebrado en Trives en homenaxe a Manuel
Luís Acuña (outubro de 2000), Casares
pronunciou unha das últimas conferencias, rememorando
a súa relación co poeta ourensán,
que foi, desde as tertulias do Café Parque, un
dos primeiros en ler os textos iniciais do autor de
"Ilustrísima". Foi unha charla moi
fermosa e lembro ben como Casares insistía en
que era unha mágoa que dalgúns escritores,
como de Acuña, quedase só a súa
obra e non a súa memoria vital, a súa
andaina e conducta cotián, aquilo que se garda
na memoria recente e que só se mantén
mentres viven os que o coñeceron. Casares falaba
de Acuña. Eu penso agora en Casares.
De Antón Tovar falou moitas veces, a última
na pasada homenaxe en Rairiz de Veiga, no outono do
2001. Tovar foi para el o primeiro escritor importante
que coñeceu e sempre dicía que durante
moito tempo pensou que os poetas debían ser serios
e taciturnos como o autor de "Diario en datas".
Casares defendeu sempre a poesía e a figura de
Tovar, quizais máis do que el mesmo pensa. E
aproveitemos para dicir que, anque básicamente
narrador, era tamén un gran lector de poesía
e un entusiasta de Luís Cernuda, sobre o que
tivemos unha vez unha demorada e interesante conversa
no Liceo, en presencia do escritor castelán Fernando
Delgado, bon amigo do ourensán. Pero non ocultaba
o seu desinterés por outros autores; así,
nun congreso celebrado en Ourense, sorprendeunos a moitos
a súa análise da obra de Valentín
Lamas Carvajal, na que encontraba escaso valor literario.
Gardáballe unha especial querencia ó xornalista
e escritor Arturo Lezcano, do que falou moitas veces
como un dos seus primeiros mestres no mundo da escrita;
díxoo no San Miguel, na homenaxe a Antón
Risco, en maio do ano 1997, ante un Lezcano quizais
abrumado por aquel recoñecemento espontáneo.
Con Antón Risco tiña multitude de confidencias
e vivencias comúns, algunhas presentes na obra
do creador de "As metamorfoses de Proteo".
O MAXISTERIO DE RISCO
¿Cantas veces falaría Casares da obra
de Vicente Risco e de Otero Pedrayo? Incalculables.
Sobre Otero Pedrayo aínda departiu no pasado
outono, en compaña de Xaime Illa e Víctor
Freixanes. Admiraba a obra de Otero, que puña
sempre como exemplo de escritor vizoso, inmenso e espontáneo,
que non corrixía os seus textos, a diferencia
de Castelao, con menos dotes de escritor, pero que cuidaba
e pulía os seus traballos ata lograr con eles
xoias preciosas.
Vicente Risco foi unha das súas devocións.
Encargoume recoller a súa obra xornalística
e eu mandáballe cada novo texto risquián
que aparecía. Admiraba as súas "Horas"
e polemizou máis dunha vez sobre o significado
das súas ideas políticas: para el, era
o amigo e o mestre e ós mestres non se lles pode
pasar contas. Aspiraba a entender a evolución
do personaxe, sen limitarse a unha censura fácil.
Dese interés naceu esa magnífica novela,
"Deus sentado nun sillón azul", que
presentamos no Liceo, en xuño de 1996, en compaña
de Basilio Losada. E admiraba a Hemingway, a Simenon
e a Saint-Exupéry, citas habituais nas súas
charlas, ó primeiro dedicoulle un libro sobre
a súa relación con Galicia e unha suxerente
conferencia que impartiu no Ateneo e nunha inauguración
de curso no campus universitario. E o seu xenial Xan
da Coba, paixón compartida con Torrente Ballester,
José A. Valente e Alonso Montero, entre outros.
FALADOIROS VIVOS
A presencia de Casares era sempre anuncio de faladoiros
vivos. Tivo a súa casa pública na cidade
no Liceo de Ourense, acudindo puntual ós seus
convites e organizando os seus Coloquios Literarios
de outono; o Liceo nomeouno socio de honra no ano 1998.
Tamén era convidado habitual nos actos do Clube
Alexandre Bóveda, que decidiu homenaxealo en
1994; el apoiou despois outras homenaxes do Clube e
acudiu persoalmente ás de Antón Risco,
Buciños e Manuel De Dios. Viña sempre
ós Encontros de Escritores Ourensáns e
poucas veces vino tan divertido como nunha mesa redonda
que pechou o primeiro encontro, no Teatro Principal,
onde Marx acabou mesturado coas piscinas de Oira e Hegel
coas Burgas. Casares, sentado ó meu lado, estaba
feliz e ría coma un neno ilusionado. Noutro destes
encontros, trinta persoas tomando café no Liceo,
lían poemas Chus Pato, Manuel Guede e outros
e Casares dime á orella: "Cada un dos que
está aquí sentado ten un poema escrito
escondido no peto".
Nos
encontros pequenos era unha delicia escoitalo. Fomos
cear tras unha presentación duna novela de Bieito
Iglesias e á cea seguiu unha longa tertulia sobre
os guerrilleiros galegos entre estes dous grandes conversadores.
Carlos falaba das andainas de Camilo Dios, o guerrilleiro
da Limia, e as cousas do maquis na capital ourensá
e Bieito aportaba as historias incribles do guerrilleiro
Raúl por terras de Coles e A Peroxa, sen esquecer
as súas citas eróticas e moito outro material
novelable. Historias apaixoantes que ás veces
eran tamén autobiográficas: moitos amigos
lembran outra longa charla nun dos salóns do
Liceo, en presencia de Basilio Losada, que foi un prodixio
de narrativa oral. Carlos contou unha accidentada viaxe
co seu irmán Javier e as súas familias
por Alemaña e Basilio aportou a súa magnífica
historia sobre cómo foi detido en Brasil por
levar un machete na súa equipaxe: a Carlos encántaballe
esta anécdota e Basilio debería convertila
agora nun conto en homenaxe ó amigo desaparecido.
Algunhas destas historias están recollidas, como
é sabido, no volume "Un país de palabras"
(Galaxia, 1998), que tamén foi presentado no
Liceo, e onde aparecen outros personaxes moi vencellados
á súa biografía como Ramón
Piñeiro, Torrente Ballester, Miguel Torga, Cunqueiro,
Andrés Torres Queiruga, etc. Como dixen naquela
ocasión, este é o auténtico Libro
dos Amigos de Carlos Casares, que dá boa conta
do que se podería chamar o seu "pensamento
narrativo", que consiste en servirse da parábola
como forma axeitada de expresión para comprender
o mundo.
FALANDO PARA OS MOZOS E MOZAS
Entre os grandes méritos de Carlos Casares, está
o saber achegarse a todo tipo de públicos. Os
seus libros e artigos eran lidos por moita xente que
non le polo xeral en galego. E sabía falar cos
mozos, no seu nivel e captar a súa atención:
así o fixo unha vez ós alumnos do Instituto
de As Lagoas, no salón da Biblioteca Pública,
explicando a necesidade de contar con bibliotecas e
infraestructuras culturais como tiñan os países
nórdicos, que el tan ben coñecía.
E admitía que non todos os mozos, como dixo nun
coloquio con Rosa Regás, tiñan que ser
lectores apaixoados de literatura, como tampouco son
lectores entusiastas de estudios de física, matemática
ou xeografía.
En Celanova déronlle o Premio Casa dos Poetas
e tocoume facer a súa "laudatio" (agosto
1995); recolleu encantado o premio e nos pasillos saudáronse
Casares e Ferrín con plena cortesía, pese
a ter pasado daquela por un enfrontamento público
nos medios; Casares citaba a menudo nas súas
entrevistas a Méndez Ferrín como un dos
grandes escritores galegos de hoxe.
Amaba os libros sobre moitas outras cousas. E non só
o libro polo seu contido, senón tamén
o libro como obxecto, como manifestación artística
de beleza per se. A finais de maio de 1995 veu a Ourense
para presentar, con Alonso Montero, o meu libro "A
cidade da Xeración Nós", para o que
o propio Carlos fixera un xeneroso limiar que lle agradecín
sempre polas gabanzas inmerecidas que me dedicaba. A
cea posterior á presentación, con poucos
amigos arredor dunha mesa, foi unha longa charla sobre
os libros onde nos descubriu moitos segredos do mundo
editorial que tan ben coñecía, das súas
coleccións de bibliófilo ou de minilibros
ou mesmo de cómo debía ser o papel e os
tipos de letra dunha novela (apostaba polo papel limpamente
branco, sen aditamentos). Os libros eran, si, unha parte
importantísima da súa vida.
Cando quería censurar algo adoitaba dicir "¡Qué
disparate!" e entre eses disparates collían
moitos fanatismos, intolerancias e caciquismos burdos,
con nome propio. Tamén foi interpelado moitas
veces, nos coloquios das súas charlas, pola súa
defensa da normativa da lingua (anque despois abandeirou
unha posible reforma) ou polo seu descuido no emprego
da mesma. É certo que no seu xornalismo Casares
non era un purista lingüístico e podía
introducir algúns castelanismos ou incorreccións,
pero a súa opción era buscar un galego
fácilmente comprensible por un público
que non sempre sabía ler en galego. Quería
eliminar o que en teoría literaria chamamos "ruídos"
non desexados entre emisor e receptor. E quedan, por
suposto, moitas cousas que contar. Pero será
noutra ocasión ...
|